Το βαλς των χαμένων ονείρων – Μάνος Χατζιδάκις [the waltz of lost dreams] –Μαρία Νεφέλη – Οδυσσέας Ελύτης

Μάνος Χατζιδάκις ~ Το βαλς των χαμένων ονείρων

Απόσπασμα απο τη Μαρία Νεφέλη του Οδυσσέα Ελύτη

  • Είναι διγαμία ν’ αγαπάς και να ονειρεύεσαι.
  • Όταν ακούς αέρα είναι η Γαλήνη που βρικολάκιασε.
  • Αν δεν στηρίξεις το ένα σου πόδι έξω απ’ τη Γη ποτέ σου δεν θα μπορέσεις να σταθείς επάνω της.
  • Θεέ μου τι μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε!
  • Φτασμένες οι προλήψεις σε μια καθαρότητα μαθηματική θα μας βοηθούσανε να κατανοήσουμε τη βαθύτερη δομή του κόσμου.
  • Από τον στοχασμό σου πήζει ο ήλιος μες στο ρόδι κι ευφραίνεται.
  • Δυστυχώς και η Γη με δικά μας έξοδα γυρίζει.
  • Δίνε δωρεάν το χρόνο αν θες να σου μείνει λίγη αξιοπρέπεια.
  • Την αλήθεια τη «φτιάχνει» κανείς ακριβώς όπως φτιάχνει και το ψέμα.
  • Στην κακή μοιρασιά πάντοτε ο Θεός ζημιώνεται.
  • Μια  νομοθεσία εντελώς άχρηστη για τις Εξουσίες θα ‘τανε αληθινή  σωτηρία.
  • Όταν η συμφορά συμφέρει λογάριαζέ την για πόρνη.
  • Από τον Θεό τραβιέται ο άνθρωπος όπως ο καρχαρίας από το αίμα.
  • Αν είναι να πεθάνεις πέθανε αλλά κοίτα να γίνεις ο πρώτος πετεινός μέσα στον Άδη.
  • Το «κενό» υπάρχει όσο δεν πέφτεις μέσα του.

Και η Μαρία Νεφέλη:

ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΑΓΝΟΤΗΤΟΣ

Και προσθέτω: η σκιά σας είναι σύμβουλος κακός· βαδίζετε πάντοτε κάτω από τον κατακόρυφο ήλιο. «Άνευ ορίων άνευ όρων»

Επειδή Κυρίες και Κύριοι κείνο που μας προσάπτουνε τα χελιδόνια -η άνοιξη που δεν φέραμε – είναι ακριβώς η αγνότητα μας.

Ιδιώτευε μες στο Ανερυθρίαστο.

Η Μαρία Νεφέλη λέει:

η αλήθεια. -έτσι δε λένε;- είναι οδυνηρή κι έχει ανάγκη, να ξέρεις, απ’ το αίμα σου έχει ανάγκη απ’ τις λαβωματιές σου· απ’ αυτές και μόνον θα περάσει -εάν περάσει καπότες η ζωή που μάταια έψαχνες με το σφύριγμα του άνεμου και τα ξωτικά και τις κόρες με τους ήλιους επάνω στα ποδήλατα…

Μπρος! Ανοίξου! Φύγε!

Δίχως ρόπαλο και δίχως σπήλαιο μες στους εξαγριωμένους βροντόσαυρους  κοίταξε να βολευτείς μονάχος σου να εφεύρεις μια γλώσσα ίσως τσιρίζοντας :  ί ι ι ι ι.

Τότε που θ’ ακούσεις πάλι πάλι να σου τραγουδώ να σου τραγουδώ τις νύχτες πάνω στο ξυλόφωνο: «Μες στο δάσος πήγα ντράγκου-ντρούγκου μ’ έφαγαν τα δέντρα ντρούγκου-ντρου μ’ έκαναν κομμάτια, ντράγκου-ντρούγκου μ’ έριξαν στα όρνια ντρούγκου-ντρου».

Ο Νόμος που είμαι δεν θα με υποτάξει.

Και ο Αντιφωνητής:

Μες στο κενό θησαύριζα και τώρα πάλι μες στους θησαυρούς μένω κενός.

Ω αντίο Παράδεισοι και αζήτητες δωρεές φεύγω πάω κατευθείαν επάνω μου εκεί μακριά που βρίσκομαι.

Ήρθε η στιγμή. Μαρία Νεφέλη πάρε το χέρι μου – σε ακολουθώ· και το άλλο υψώνω -ιδές- με την παλάμη αναστραμμένη ανοίγοντας τα δάχτυλα  ένα ουράνιο άνθος: «Ύβρις» όπως θα λέγαμε ή και «Αστήρ» Ύβρις- Αστήρ Ύβρις-Αστήρ ιδού το στίγμα φίλοι πρέπει να κρατήσουμε την επαφή. Μη μου γελάτε την τόση αδεξιότητα κι είναι το ξέρετ’ ενάντιος ο καιρός.

Τέτοιαν εύστοχη δείξε αδεξιότητα  και να: ο Θεός!

Η Μαρία Νεφέλη λέει:

Η ΝΕΦΕΛΗ

Μέρα τη μέρα ζω – που ξέρεις αύριο τι ξημερώνει.

Το ‘να μου χέρι τσαλακώνει τα λεφτά και τ’ άλλο μου τα ισιώνει

Βλέπεις χρειάζονται όπλα να μιλάν στα χρόνια μας τα χαώδη και να ‘μαστε και σύμφωνοι με τα λεγόμενα «εθνικά ιδεώδη».

Τι με κοιτάς εσύ γραφιά που δεν εντύθηκες ποτέ στρατιώτης

η τέχνη του να βγάζεις χρήματα είναι κι αυτή μία πολεμική ιδιότης

Δεν πα’ να ξενυχτάς- να γράφεις χιλιάδες πικρούς στίχους ή να γεμίζεις με συνθήματα επαναστατικά τους τοίχους

Οι άλλοι πάντα θα σε βλέπουν σαν έναν διανοούμενο

και μόνο εγώ που σ’ αγαπώ: στα όνειρά μου μέσα έναν κρατούμενο.

Έτσι που αν στ’ αλήθεια ο έρωτας είναι καταπώς λεν «κοινός

διαιρέτης» εγώ θα πρέπει να ‘μαι η Μαρία Νεφέλη κι εσύ φευ ο Νεφεληγερέτης.

Χαράξου κάπου με οποιονδήποτε τρόπο και μετά πάλι σβήσου με γενναιοδωρία.

Και ο Αντιφωνητής:

Ο ΝΕΦΕΛΗΓΕΡΕΤΗΣ

Α τι ωραία να ‘σαι νεφεληγερέτης να γράφεις σαν τον Όμηρο εποποιίες στα παλιά παπούτσια σου να μη σε νοιάζει αν αρέσεις η όχι τίποτε Απερίσπαστος νέμεσαι την αντιδημοτικότητα έτσι· με γενναιοδωρία· σαν να διαθέτεις νομισματοκοπείο και να το κλείνεις ν’ απολύεις όλο το προσωπικό να κρατάς μια φτώχεια που δεν την έχει άλλος κανείς εντελώς δική σου.

Την ώρα που μες στα γραφεία τους απεγνωσμένα κρεμασμένοι απ’ τα τηλέφωνά τους παλεύουν για ‘να τίποτα οι χοντράνθρωποι ανεβαίνεις εσύ μέσα στον Έρωτα

καταμουντζουρωμένος αλλ’ ευκίνητος σαν καπνοδοχοκαθαριστής

κατεβαίνεις απ’ τον Έρωτα έτοιμος να ιδρύσεις μια δική σου λευκή παραλία χωρίς λεφτά

γδύνεσαι όπως γδύνονται όσοι νογούν τ’ αστέρια και μ’ οργιές μεγάλες ανοίγεσαι να κλάψεις ελεύθερα…

Είναι διγαμία ν’ αγαπάς και να ονειρεύεσαι.

Η Μαρία Νεφέλη λέει:

η αιχμή λύση της συνεχείας του κόσμου. Εδώθε ο χαμός – εκείθε η σωτηρία. Εδώθε το mercurochrome το tensoplast εκείθε το θηρίο λυμαίνοντας τις ερημιές ουρλιάζοντας δαγκώνοντας σούρνοντας μέσα στους καπνούς τον ήλιο.

Όταν ακούς αέρα είναι η Γαλήνη που βρικολάκιασε.

ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΚΑΛΛΟΥΣ

Φοβηθείτε  αν θέλετε να σας ξυπνηθεί το ένστικτο του Ωραίου· ή αν όχι τότε μια που ζούμε στον αιώνα της φωτογραφίας ακινητήσετέ το: αυτό που δίπλα μας ολοένα μ’ απίθανες χειρονομίες δρα: το Ασύλληπτο!

α’ δύο χέρια ωραία γυναίκας (ή και αντρός) που να ‘χουν εξοικειωθεί με τ’ αγριοπερίστερα

β’ ένα σύρμα που οι αναμνήσεις του όλες να ‘ναι από ρεύμα ηλεκτρικό και ανύποπτα πουλιά

γ’ μία κραυγή που να μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει αιώνια επικαιρότητα δ’ το παράλογο φαινόμενο της ανοιχτής θαλάσσης.

Θα ‘χετε καταλάβει βέβαια τι εννοώ.

και ο Αντιφωνητής:

Τέτοιο το πρώτο μου όνειρο που ακόμη ναν το χωρίσω απ’ τις φωνές της θάλασσας και να το σώσω καθαρό δε γίνεται. Δε γίνεται μέσα στα λόγια τ’ όνειρο. Το ψέμα μου είναι τόσο αληθινό που ακόμη καιν τα χείλη μου.

Αν δεν στηρίξεις το ένα σου πόδι έξω απ’ τη Γη ποτέ σου δεν θα μπορέσεις να σταθείς επάνω της.

Η Μαρία Νεφέλη λέει:

Ο ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Τουλάχιστον αν ζούσαμε από την ανάποδη να τα βλέπαμε όλα ίσια: Μπα. Η αναποδιά έχει μια μονιμότητα πεισματική· αποτελεί όπως λέμε τον κανόνα. Όπου σημαίνει ότι αν καταφέρνουμε να ζούμε βέβαια ζούμε από τις εξαιρέσεις. Προσποιούμαστε ότι δε συμβαίνει τίποτε ακριβώς για να συμβεί επιτέλους κάτι έξω και πάνω από τη χλεύη. Ένα κεράσι την ώρα που χειμάζονται μέσα του όλες οι αθλιότητες και αυτό στο πείσμα τους καθάριο παντοδύναμο άψογο λάμπει δείχνοντας ποια θα μπορούσε να ‘ταν η υπεροχή του ανθρώπου.

Η σταγόνα το αίμα κάθε Απρίλιο δωρεάν και για όλους.

Δυστυχείς εμπροσθοφυλακές και ανάστροφοι οδηγοί των βαρέων αρμάτων τ’ ουρανού ως και τα σύννεφα είναι ναρκοθετημένα το νου σας: από μας η άνοιξη εξαρτάται.

Να ξαναδώσουμε στα πόδια μας το χώμα.

Το πράσινο στο πράσινο τον άνθρωπο του Νεάντερταλ στον άνθρωπο του Νεάντερταλ. Δεν ωφελούν πια οι μυώνες θέλει αγάπη θηριώδη θέλει πήδημα τίγρισσας μες στις ιδέες.

Και ο Αντιφωνητής:

Η ΕΛΕΝΗ

Η Μαρία Νεφέλη αναμφισβήτητα είναι κορίτσι οξύ αληθινή απειλή του μέλλοντος·

κάποτε λάμπει σαν μαχαίρι και μια σταγόνα αίμα επάνω της έχει την ίδια σημασία που είχε άλλοτε το Λάμδα της Ιλιάδας.  Η Μαρία Νεφέλη πάει μπροστά λυτρωμένη από την απεχθή έννοια του αιώνιου κύκλου. Και μόνο με την ύπαρξή της αποτελειώνει τους μισούς ανθρώπους. Η Μαρία Νεφέλη ζει στους αντίποδες της Ηθικής είναι όλο ήθος.

Όταν λέει «θα κοιμηθώ μ’ αυτόν» εννοεί ότι θα σκοτώσει ακόμη μια φορά την Ιστορία. Πρέπει να δει κανείς τι ενθουσιασμός που πιάνει τότε τα πουλιά.

Έξαλλου με τον τρόπο της διαιωνίζει τη φύση της ελιάς. Γίνεται ανάλογα με τη στιγμή πότε ασημένια πότε βαθυκύανη. Γι’ αυτό και οι αντίπαλοι ολοένα εκστρατεύουν – κοιτάξετε:

Η Μαρία Νεφέλη λέει:

Όσο υπάρχουνε Αχαιοί θα υπάρχει μία ωραία Ελένη και ας είναι αλλού το χέρι αλλού ο λαιμός

Κάθε καιρός κι ο Τρωικός του πόλεμος. Μακριά μέσα στ’ απώτατα βάθη του Αμνού ο πόλεμος συνεχίζεται.

Και ο Αντιφωνητής:

άλλοι με τις κοινωνικές τους θεωρίες πολλοί κραδαίνοντας απλώς λουλούδια

Κάθε καιρός κι η Ελένη του.

Από τον στοχασμό σου πήζει ο ήλιος μες στο ρόδι κι ευφραίνεται.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s