Το πραγματικό μυστήριο του κόσμου είναι το ορατό, όχι το μη ορατό.

Malèna – Ennio Morricone, Monica Bellucci, Giuseppe Tornatore

“Ζούμε τη ζωή μια φορά κι αυτό είναι το μόνο που ευτυχώς αγνοούν τα παιδιά και δυστυχώς ξεχνούν οι μεγάλοι.” (II)

Μας αρκεί η αναίδεια της αφέλειας, για να προσεγγίσουμε την ιδιοφυή πρωτοτυπία των παιδιών, την αυθεντική έκφραση σε κάθε μορφή της τέχνης και της επιστήμης, την γνήσια αποθέωση της απλότητας στη “πρωτόπλαστη” διάστασή της.

Κι ύστερα τι; Θα επιστρέψουμε στη ζωή και τις καθημερινές ασχολίες, τα προβλήματα και την αναμενόμενη ζωή; Μπορεί. Ισως πάλι, βρεθούμε καθισμένοι σ’ ένα βαγόνι με προορισμό τον κοσμό των ανθρώπων.
“Εχω αφήσει πολλά εκεί κάτω, πάρα πολλά. Όλα χάθηκαν.
Καθόμουν στο βαγόνι και σκεφτόμουν: Τώρα πάω στους ανθρώπους.
Ίσως-ίσως να μην ξέρω τίποτα. Ωστόσο αρχίζει για μένα μια καινούργια ζωή.” (III)

Όπως και ‘να χει , όποιο δρόμο κι αν ακολουθήσουμε σ’ όποιο ταξίδι κι αν βρεθούμε έτσι ελεύθεροι και αφελείς θα έχουμε επίγνωση του αναπόφευκτου, του βέβαιου. Θα ξέρουμε πως μόνον έτσι θα είμαστε ελεύθεροι από αυτό. Θα αγνοούμε ταξίδι και προορισμό. Σχέδιο, όραμα και προσδοκία.

Με την αναίδεια της αφέλειας και την επίγνωση του αναπόφευκτου στη θάλασσα της καθαρής αλήθειας.

“και τι σημασία έχει που όλα αυτά είναι αρρώστια; – κατέληξε. – τι σχέση έχει που αυτή η υπερένταση δεν είναι φυσιολογική, αφού είναι το ίδιο τ’ αποτέλεσμα, αυτή η στιγμή που νοιώθω έτσι, όταν τη θυμάμαι και τη διερευνώ σε κατάσταση υγείας πια, αποδεικνύεται πως έχει μιαν αρμονία φτασμένη στο ανώτατο σημείο της, είναι η ίδια η ομορφιά, αφού μου δίνει μιαν αίσθηση πληρότητας που ούτε ξανάκουσα ούτε μπορούσα ποτέ μου να φανταστώ ως τα τότε, μιαν αίσθηση πληρότητας, μέτρου, ειρήνευσης και παλλόμενης θρησκευτικής ταύτισης με την Πανουσία της ζωής;” (V)

Αυτή είναι η βίωση μιας άλλης διανοητικής πραγματικότητας, μιας άλλης πνευματικής διάστασης στο κέντρο κάθε ύπαρξης, όπου κυριαρχεί η απλή, η πρώτη σκέψη, αφαιρετική γι’ αυτό τόσο αυθεντική, χωρίς δόμηση και αναλυτική λογική, χωρίς αίτιο και ηθικολογία.

Είναι όμως, η βίωση αυτή, που προτείνει ο Ντοστογιέφσκι στον “Ηλίθιο”, πρωτόγνωρη, και εντελώς καινοφανής;

“Μια είναι η σοφία: να γνωρίζουμε τη σκέψη που ρυθμίζει τα πάντα για πάντα” και “Τρέλα είναι μια άλλη μορφή συνείδησης” καταλήγει ο Ηράκλειτος.

Κι από τον Σωκράτη με την διατύπωση της σχετικής άγνοιας για την κατανόηση της αλήθειας,(“γνωρίζω μόνον ότι δεν γνωρίζω τίποτα”),ως στον Πλάτωνα, (“η γνώση δημιουργεί ευημερία” και “την Ειμαρμένη ουδ’αν εις εκφύγει”), βλέπουμε τις πρώτες ενδείξεις για την ύπαρξη και την μοναδική αξία μιας απλής, “καθαρής γνώσης”. Αλλά και στους λεγόμενους Προσωκρατικούς φιλοσόφους συναντάμε παντού την καθοριστική σημασία της άγνοιας και της επίγνωσης του αναπόφεκτου.

“Για όσους επιλέγουν τη σκέψη και τη γνώση δεν υπάρχουν χαρούμενες ζωές” O F.Nietzesche έχει από νωρίς καταλήξει στην ουσιατικότητα της απλής, καθαρής “αλήθειας”, που τόσο έντονα προβάλλεται στο μνημιώδες έργο του: “Πέρα από το καλό και το κακό”.

Όλοι οι σύγχρονοι διανοητές, (Τ.Mann “O Εκλεκτός”, Κarl Pοpper “In Search of a Βetter World”, B.Russell “Human Knowledge και Ethics,P.Levinson “In Pursuit of Truth, Ludwig Wittgenstein “Tractatus Logico-Philosophicus”), φαίνεται να κατανοούν, έστω και σε διαφορετική ένταση, την αξία της απλής “καθαρής αλήθειας” και τον δρόμο για την αποκάλυψή της.

“Δε ζυγιάζω, δε μετρώ, δε βολεύομαι! Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι”. Ασκητική, Ν.Καζαντζάκης.

Ποιητές και λογοτέχνες (R.M.Rilke “το μόνο ταξίδι είναι αυτό μέσα μας”, J.P.Sartre “e suis condamné à être libre-είμαι καταδικασμένος να είμαι ελεύθερος”, Samuel.B.Beckett “όλοι γεννιόμαστε τρελοί. Μερικοί παραμένουν.-Περιμένοντας τον Γκοντό(1948), οδηγήθηκαν, είτε από βαθύ ένστικτο, είτε από εσωτερική, αδήριτη ανάγκη στο ίδιο λυτρωτικό συμπέρασμα, στο ίδιο φωτεινό ξέφωτο της πνευματικής ελευθερίας.

“Θέλω όλα να τα εξηγήσω, όλα, όλα, όλα! Ω ναι! Νομίζετε πως είμαι ουτοπιστής;
Ιδεολόγος; Ω όχι, οι σκέψεις μου είναι τόσο απλές…Δε με πιστεύετε; (VI)
“Ο Ηλίθιος”, (1868) του Φιόντορ Μιχάηλοβιτς Ντοστογιέφσκι.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s